ISSUE No. 3, Sep, 2022

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    Rohingya crisis: A Global Anomaly
    (Chainany E-Journal, 2022-09-01) Suryavanshi, Vikramsingh
    This article contends that the government of Myanmar has discriminated against the Rohingya people on purpose. Despite claims to the contrary by government and political leaders, the Rohingya have always been a part of Burma's culture and society. These policies of exclusion have resulted in the systematic marginalisation, persecution, denial of basic rights, and abuse of a certain population. Due to reluctance to sign the 1951 Convention and the absence of national legal frameworks in the majority of Southeast Asian nations, the Rohingya refugee protection space in the region has become extremely unstable. The government has shown no signs of ending the violence, despite calls for them to do so from the international community and local activist groups.
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    Para- Aparavidya according to Indian philosophy Or The journey from Aatma to paramatma
    (Chainany E-Journal, 2022-09-01) Jadeja, Arunaba; Tanna, anita
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    राष्ट्र-निर्माण में तिलक के स्वराज्य दर्शन की भूमिका
    (2022-09-01) Pandy, Manish
    सनातन हिन्दू सांस्कृतिक दर्शन के निष्णात महान लोकमान्य तिलक का "स्वराज्य दर्शन" तत्कालीन देश-काल, परिवेश और परिस्थितियों से प्रभावित था; क्योंकि एक निष्काम कर्मयोगी होने के कारण भारतीय स्वतंत्रता आन्दोलन के प्रथम श्रेणी के नेत्रित्वकर्ताओं में उनका महत्वपूर्ण स्थान है। अतः उनका स्वराज्य दर्शन कोरे काल्पनिक आदर्श के स्थान पर उदात्त यथार्थवादी धरातल पर अवलम्बित है। सनातन हिन्दू सांस्कृतिक दर्शन तथा पाश्चात्य राष्ट्रवादी और प्रजातान्त्रिक विचारों से प्रभावित लोकमान्य के स्वराज्य का मूल 'अद्वैतवाद के तत्वमीमांसा' में वर्णित व्यक्ति के प्राकृतिक अधिकार और मानवीय समता की भावना से अभिप्रेरित है। भारत की परम्परागत ऊर्जा को आधुनिक राजनीतिक मूल्यों के साथ पिरो कर अभिजन और आमजन के मध्य सेतु निर्माता महानायक तिलक ने आध्यात्मिक भारतीयता को तात्कालिक सन्दर्भों के विराट अर्थ से जोड़ने के लिए परम्परागत प्रतीकों, नायकों और मिथकों का प्रयोग कर 'स्वराज्य' के महायज्ञ में जनऊर्जा को प्रज्ज्वलित करने की अद्भुत क्षमता प्रदर्शित की। राष्ट्रीय आन्दोलन को नया जीवन प्रदान करने के लिए तिलक ने 'गणपति उत्सव' और 'शिवाजी उत्सव' प्रारम्भ किए, साथ ही राष्ट्रवादियों का बाइबिल कहे जाने वाले 'गीता रहस्य' की रचना की। भारतीय राष्ट्रीय आन्दोलन के इतिहास में लोकमान्य तिलक ही वह व्यक्ति थे जिन्होंने भारतीयों को 'स्वतन्त्रता की पवित्र भावना' के लिए प्रेरित किया। स्वराज्य में आध्यात्मिक अनिवार्यता निहित है, जो व्यक्ति को आन्तरिक आध्यात्मिक स्वतन्त्रता तथा विचारपरक आनन्द का अनुभव कराती है। राजनीतिक क्षेत्र में तिलक के विचारों का मूल बिन्दु स्वतन्त्रता की अवधारणा थी, स्वतंत्रता की यह अवधारणा एक ओर तो वेदान्त दर्शन पर और दूसरी ओर मिल, बर्क, ग्रीन व विल्सन के पाश्चात्य राजनितिक विचारों पर आधारित थी। श्री तिलक के अनुसार "स्वतन्त्रता ही व्यक्ति की आत्मा का जीवन है" । उनके शब्दों में, "सृजनात्मकता की स्वायत्त शक्ति को ही स्वतन्त्रता कहा जा सकता है"; इसी 'स्वतन्त्रता' को श्री तिलक ने भारत के संदर्भ में 'स्वराज्य' कहा। सन् 1916 के कांग्रेस के लखनऊ अधिवेशन में तिलक ने भारतीयों को स्वराज्य का मंत्र देते हुए कहा- "स्वराज्य भारतवासियों का जन्मसिद्ध अधिकार है।" इस प्रकार वर्तमान भारतीय परिवेश में लोकमान्य के 'स्वराज्य' की अवधारणा को अत्यंत विस्तीर्ण सन्दर्भों में प्रचारित किये जाने की आवश्यकता है, ताकि आधुनिक युवा पीढ़ी भौतिक सुखों के मकड़जाल से निकल कर अपनी स्वतंत्र सृजनात्मक शक्ति का राष्ट्रोत्थान में प्रयोग कर सके ।
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    Gender Response in Accessing Food During Coronavirus Out-Break: A Case Study of Hostel-Residents in Gandhinagar.
    (Chainany E-Journal, 2022-09-01) Kumar, diwakar
    SDG-10, emphasises the uniform distribution of per-capita food and nutrition intake and percentage share of expenditure on food consumption. The objective here is to instigate spatial inequalities in food and nutrient consumption among students living in hostels at Gandhinagar. The research investigates Socioeconomic and cultural factor affecting food insufficiency during the pandemic. As the evidences produced in the present research comes to a conclusion that who consumes food, when it is consumed, what is being consumed and at what proportion it is consumed is directly affected by external forces such as location where students live, presence of food outlet, availability of food in the food outlet. In the pandemic conditions people are scared of tackling their immunity response to COVID-19. Whereas sub-standard nutrition in the food intake among students can lead to risk of getting affected to many diseases that can or cannot be communicable diseases. Gujarati as a dominant speaking language in Gujarat (India) are at high risk for poor nutrition among migrant student due to socio-cultural and economic factors
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    Technology and Social Construct for the Diffusion of ICT in Higher Educational Setup: A Case Study of Ranchi (Jharkhand)
    (Chainany E-Journal, 2022-09-01) Dubey, maneesh; Sinha, Kunal
    Education is one of the most important requirement of human being Education is not only the communication of information by teacher or the achievement of knowledge by the child. But education is the total development of child‘s personality. In India education is making it more efficient in terms of teaching and learning. Integration of Information and Communication technology (ICT) in teaching learning process is becoming a crucial convolution. However, in education system teachers are playing as a builder of whole educational environment. But today there is need of ICT diffusion in education sector for creating healthy learning environment whenever they are teaching. This paper tries to show the ICT diffusion in education system (mainly higher education) in Ranchi district of Jharkhand by diffusion of innovation approach covering various aspects like as time, communication channel, innovation (particular technology used), and social system. Data were drawn from Autonomous Institutes (IIM, IIFFT and XISC); Universities (Central University of Jharkhand, Ranchi University); and Colleges (St. Xavier College, Doranda (Boys and Girls) College, Ranchi College, Nirmala (Boys and Girls) College, Marwari Boys College, and Gossner College) by using semi structured questionnaire. And by doing analysis it was found that ICT diffusion is taking place but is varying from autonomous to central universities and college. In turn there is need of such model which can diffuse ICT in the education system.